Speelgoedmuseum Mechelen
Speelse visuele identiteit
In het najaar van 2024 verhuisde Speelgoedmuseum Mechelen naar een nieuwe locatie. De uitgelezen kans om opnieuw de kaarten te schudden en het museumconcept op te frissen. Het vernieuwde museum is interactiever, nodigt bezoekers uit om meer zelf te spelen én na te denken over wat spelen voor hem of haar betekent.
Level up
Bij een nieuw museumconcept hoort uiteraard ook een nieuwe look-and-feel. Als professionele speelvogels spreidde De Bemanning alle puzzelstukjes uit over de vloer en begon te knutselen aan een nieuwe visuele identiteit. Speelgoedmuseum Mechelen was meteen te vinden voor het grafische idee waarbij we eenvoudige en herkenbare vormen omtoveren tot speelse mascottes. Dat sloot naadloos aan bij het vernieuwde museumconcept.
Samenspel van vormen
Voor het logo ontwierpen we drie speelmascottes die altijd samen te zien zijn. Want samen spelen is leuker dan alleen. Net als een bezoek aan Speelgoedmuseum Mechelen. In de sterk vereenvoudigde figuren herken je van alles; een pion, een pop, een robot, een gamecontroller, een blokkenspel, mechanisch speelgoed … Met guitige oogjes brengen we het speelgoed tot leven en geven we het een eigen karakter.
“De Bemanning, dat zijn speelvogels met visie! Ze wisten onze identiteit perfect vormelijk en technisch te vertalen naar welk soort drager ook. En ze spelen kort op de bal. Dat is zeer fijn als je een snelle oplevering nodig hebt.”
Eenvoudige bouwinstructies
Eén spelregel was duidelijk: het communicatieteam van Speelgoedmuseum Mechelen moet makkelijk met de huisstijl aan de slag kunnen, maar ook kunnen blijven variëren en verrassen om het brede aanbod in de verf te kunnen zetten. Denk aan uitnodigingen voor schoolbezoeken, toeristische folders, affiches voor tijdelijke tentoonstellingen enzovoort.
Dus maakten we van de huisstijl een blokkendoos. Met kleurrijke, uitgekiende bouwstenen en een visueel raster als bouwplaat waarmee Speelgoedmuseum Mechelen bijna spelenderwijs makkelijk zelf ontwerpen kan maken. Zonder de herkenbaarheid te verliezen.
Start het spel
Of de huisstijlpuzzel werkte, konden zowel De Bemanning als Speelgoedmuseum Mechelen meteen uitgebreid testen. Voor de opening ontwikkelden we een eenvoudig, maar krachtig campagnebeeld. En al snel toverden we allebei de ene afgeleide na de andere uit onze creatieve hoed: affiches in verschillende formaten, grote banners en bestickeringen, geanimeerde advertenties voor op de digitale zuilen in de stad … We hadden maar weinig woorden nodig om samen te spelen.
Een digitale speeltuin
Ook de website maakte De Bemanning volledig modulair. We bouwden een CMS waarin Speelgoedmuseum Mechelen zelf heel wat creatieve vrijheid heeft. Zo kunnen ze telkens per blok uit verschillende lay-outs en kleurenschema’s kiezen. En zoals je van ons gewoon bent, werkt de website naadloos op elk toestel en is het heel gebruiksvriendelijk. Zowel voor de bezoeker als voor de beheerder.
Level complete
Wat is een huisstijl zonder stijl in ‘het huis’ zelf? We gaven onder andere vorm aan de zaalteksten, en de bewegwijzering en plaatsaanduidingen met bijhorende pictogrammen.
En wie na zijn museumbezoek nog iets gaat drinken, kan er onmogelijk naast kijken: met een gigantische kleurplaat van wel 20 meter lang op de ronde muur in het café zorgden we voor heel wat uren kleurplezier.
Nieuwe speelkameraden
Bij de ontwikkeling van het nieuwe museumconcept waren veel knappe koppen betrokken. Die af en toe heel fijn bij elkaar gestoken werden. Zo maakten we samen met Stormbrein uitdagende animaties voor de verschillende spelopstellingen, ontwikkelden we allerlei grafische ditjes en datjes voor Plug ’n Play zoals een geanimeerd spelbord voor het spel ‘Stap op de trein’, en hielpen we CREATE.eu bij het ontwerpen van de interfaces van de touchscreens in het museum. We hielden aan dit project dus zelf een heleboel nieuwe speelkameraden over.