Vrijwilligerscampagne Gezinsbond
Karakters met talent
De Gezinsbond kan alleen maar werken dankzij zijn 10.000 vrijwilligers. Verspreid over 800 afdelingen zetten die zich in voor alle gezinnen in Vlaanderen en Brussel. De Bemanning maakte een campagne om nog meer en diversere vrijwilligers aan te trekken.
Op zoek naar vrijwilligers
Vrijwilligerswerk is nog steeds een populair engagement, maar het gaat er wat anders aan toe dan vroeger. Bewuster gekozen en minder strikt binnen een vakje.
De Bemanning analyseerde alle gegevens en werkte een campagne uit die toont dat de deuren van Gezinsbondafdelingen wagenwijd open staan voor alle soorten engagement.
Inzetten op talent
Het resultaat werd een strategie rond talenten en flexibiliteit: ‘Wat jij kan? Gezinnen worden er beter van.’
Vrijwilligers werken beter en liever met hun eigen talenten. Daarnaast is het niet meer nodig om bij alles aanwezig te zijn of om alle soorten taken en rollen te vervullen.
Rond dat uitgangspunt bouwden we een campagne op met verschillende personages en soorten vrijwilligers die hun plaats vinden in zo’n lokale afdeling.
Herkenbare personages
Werk je liever met je handen of met je hoofd? En heb je graag sociaal contact of zit je liever achter een bureau?
We namen al die eigenschappen en werkten tien verschillende ‘vrijwilligers’ uit. Elk karakter heeft zijn eigen sterktes en talenten. Die personages duiken overal in de campagne op en ze laten zien wat ze kunnen en graag doen.
Je eigen talenten ontdekken
De kern van deze campagne is een website die bestaande en potentiële vrijwilligers doet nadenken over hun talenten. Ze kunnen er bijvoorbeeld een interactieve persoonlijkheidstest invullen of een digitaal kaartje versturen om mensen met sterke talenten aan te moedigen.
“De verkenningsronde kan pittig zijn, maar De Bemanning neemt je mee in hun fantasie en tilt je eerste idee naar een hoger niveau.”
Tegelijk is de website een podium voor de voordelen van vrijwilligerswerk en je kan er zien wat Gezinsbondvrijwilligers allemaal voor elkaar hebben gekregen.
En als je overtuigd bent kan je je zo online inschrijven. Je gegevens gaan naar de juiste afdeling en wat later neemt een medewerker van de Gezinsbond contact met je op.
Wegens succes verlengd
Deze campagne lanceerde in 2016 en zou drie jaar lopen. Ze viel zo in de smaak dat de Gezinsbond ze verlengde en ze neemt ondertussen nog altijd nieuwe vormen aan om nog meer mensen te bereiken.
De Gezinsbond zoekt bijvoorbeeld ook vrijwilligers op sociale media of workshops of op tweedehandsbeurzen of gezinsevenementen.
Bedanken in stijl (van de campagne)
Daarnaast is het belangrijk nieuwe én oude vrijwilligers in de bloemetjes te zetten. Dat gebeurt elk jaar tijdens Dag van De Vrijwilliger en tweemaandelijks in het vrijwilligersmagazine van de Gezinsbond, BraVo.
“Fijn dat jullie niet alleen tijdens een project, maar ook achteraf nog ondersteuning blijven bieden. Altijd fijn samenwerken!”