Skip to Content

Pleegjongeren als basis

Pleegkinderen zitten vol vragen en ze zoeken hun antwoorden dikwijls op Google. Maar die verwijst hen weleens door naar oude of zelfs foute informatie. Daar wilde Pleegzorg Vlaanderen iets aan doen. Ze zochten een betrouwbare, volledige oplossing op maat van jongeren.

PLZ i Phoneverhaal
PLZ illus

Om alle uitdagingen in kaart te brengen zaten we samen met de experts: de pleegjongeren zelf. Die vuurden ideeën af en bestookten ons met vragen. Daarnaast vertelden ze ons met welke punten we zeker rekening moesten houden.

Dankzij die werkwijze en de nauwe samenwerking met de pleegjongeren kreeg de website bij lancering het ‘WAT WAT’-label.

PLZ smartphones
PLZ illu Gezin

Juiste antwoorden in een frisse stijl

De Bemanning stak de koppen bij elkaar en bouwde een website rond vragen en antwoorden in duidelijke categorieën. We fristen de huisstijl van Pleegzorg Vlaanderen op en zorgden voor een uitgebreide visuele taal die jongeren aanspreekt.

PLZ logo
PLZ skater

De illustraties en pictogrammen springen meteen in het oog en de lay-out past zich netjes aan elke smartphone en tablet aan. De grootste troef is echter de zoekfunctie: die springt vlot over spellingsfouten en vage zoektermen heen en hij leidt je snel naar het juiste antwoord. En vinden de jongeren geen antwoord op hun vraag? Dan sturen ze die vraag door naar de redactie. Die plaatst het antwoord snel online.

PLZ i Padillus

De juiste hulp in volledige anonimiteit

Tegelijk was interactie op de website belangrijk zodat jongeren steun bij elkaar vinden. Hoe doe je dat terwijl je hun anonimiteit garandeert?

De Bemanning bedacht de oplossing: enkele interactieve tools waarvoor je niet hoeft in te loggen. Op de startpagina verschijnt bijvoorbeeld elke week een nieuwe poll zodat pleegkinderen een beeld van elkaar krijgen.

PLZ phone video

Daarnaast publiceert de redactie van Pleegzorg Vlaanderen anonieme verhalen van pleegjongeren. Bezoekers kunnen met emoji’s reageren op die verhalen.

PLZ buttons