![MBC header](https://www.debemanning.be/assets/_1500xAUTO_crop_top-center_80_none/MBC_header.jpg)
Maneblusser City
Een beetje Mechelen voor iedereen
Brouwerij Het Anker droomde van een ontmoetingsplek voor echte Maneblussers of een plek waar iedereen zich even Maneblusser kan voelen.
Dat werd Maneblusser City: een gezellige restobar in het Malinas-winkelpark net buiten het Mechels centrum. De Bemanning zorgde voor de visuele identiteit en grafische interieurvormgeving.
![MBC exterior](https://www.debemanning.be/assets/MBC_exterior.jpg)
![MBC vatenmuur2](https://www.debemanning.be/assets/MBC_vatenmuur2_2023-11-14-141138_zmrt.jpg)
![MBC warholdetail](https://www.debemanning.be/assets/MBC_warholdetail.jpg)
Van bier naar bar
We bedachten een visuele identiteit die vertrok van het Mechelse stadsbier Maneblusser en een manier om die identiteit uit te breiden voor een breder publiek: ook niet-bierdrinkers zijn meer dan welkom bij Maneblusser City.
![MBC ton](https://www.debemanning.be/assets/MBC_ton.jpg)
![MBC rondpunt](https://www.debemanning.be/assets/MBC_rondpunt.jpg)
![MBC Warhol](https://www.debemanning.be/assets/MBC_Warhol.jpg)
De stad als inspiratie
Het interieur heeft veel weg van een stad: beton, baksteen, groen en veel duiven. Het concept en ontwerp daarvan werd verzorgd door Nachtraven.
De Bemanning bouwde daarbovenop aan een optimistische grafische laag: de wegwijzers naar verschillende zones werden ‘oep ze Mèchels’ uitgewerkt en op z’n Belgisch geplaatst: er hangen er net te veel van.
![MBC borden](https://www.debemanning.be/assets/MBC_borden.jpg)
“Klanten zeggen vaak dat Maneblusser City een gezellige plek is. Dat leek in het begin niet evident voor een restobar met zo’n grote oppervlakte. Het samenspel tussen branding, communicatie en sfeer werkt. Iedereen voelt zich hier thuis, van shoppers tot zakelijke klanten. En ze komen graag terug.”
Een aankleding voor elke halte
Je vindt verschillende zones in het gebouw: zo heb je bijvoorbeeld het station, het park en de bushalte. Elke zone heeft zijn eigen visueel thema binnen de huisstijl.
![MBC station](https://www.debemanning.be/assets/MBC_station.jpg)
![MBC zebra](https://www.debemanning.be/assets/MBC_zebra.jpg)
![MBC deur](https://www.debemanning.be/assets/MBC_deur.jpg)
![MBC stop](https://www.debemanning.be/assets/MBC_stop.jpg)
![MBC plateau](https://www.debemanning.be/assets/MBC_plateau.jpg)
Hoe communiceert een stad?
We breidden de visuele taal uit met pictogrammen en bewegwijzering die ook op de menukaart en marketing materialen terugkomen. De officiële taal van de stad.
Voor andere stemmen, zoals street-art, werkten we samen met Señor Color voor een grote muurschildering en plaatsten we in allerlei hoekjes graffiti-tags als knipoog naar de klanten.
![MBC wip](https://www.debemanning.be/assets/MBC_wip.jpg)
![MBC skatewall](https://www.debemanning.be/assets/MBC_skatewall_2023-11-14-141325_qlma.jpg)
![MBC bus1](https://www.debemanning.be/assets/MBC_bus1.jpg)
Mechelen, Kindvriendelijke stad
De leukste zone is die van de ‘kadeeje’. Snelle eters of ongeduldige speelvogels kunnen hier op reis in de Manneblusserbus.
De levensgrote wandillustratie kan met een veertigtal magnetische hoeden, brillen of eenhoornhoorns als spel-element gebruikt worden.
![MBC bus2](https://www.debemanning.be/assets/MBC_bus2.jpg)
![MBC bus Illu](https://www.debemanning.be/assets/MBC_busIllu.jpg)
![MBC polo1](https://www.debemanning.be/assets/MBC_polo1_2023-11-14-134544_fnoe.jpg)
![MBC polo2](https://www.debemanning.be/assets/MBC_polo2.jpg)
![MBC Logo H](https://www.debemanning.be/assets/MBC_LogoH.jpg)