Breaking Boundaries Expo
Olympisch goud
De Bemanning haalde alles uit die erfgoedkast om een expo vorm te geven over de Olympische Spelen van 1920 in Antwerpen. Sportimonium had een prachtige collectie memorabilia van die Spelen en een veelvoud aan straffe verhalen over de atleten. We gaven alles een plek en de gepaste vorm in het historische gebouw.
Voor een breed publiek
Geheugen Collectief en Sportimonium stortten zich op het onderzoek en ze schreven de teksten. De Bemanning verzorgde de vormgeving en interactieve concepten. Die samenwerking bracht geschiedenis en erfgoed samen op een licht verteerbare manier en met aantrekkingskracht voor gezinnen en schoolgroepen.
Pioniers in the picture
De Spelen van 1920 waren echt pionierswerk. Atleten en organisatoren van toen gaven we levensgrote ereplaatsen. Elk hun verhaal, bijhorende collectiestukken en beelden. Voor wat meer context werden ze gelinkt aan hedendaagse vedetten.
We gaven het een naam en gezicht
‘Breaking Boundaries Expo’ was de naam die we bedachten voor de expo en de campagne. Zo benadrukten we dat pionierswerk, het breken van records en het ontwikkelen van het sportevenement door de jaren heen.
In het logo lieten we de Olympische ringen het ritme van de letters doorbreken en verder braken ze het kader en de grenzen van de pagina.
“Het bekende logo met de 5 ringen is beschermd, inclusief de exacte kleuren. Om dit te omzeilen, trokken we de ringen los en gaven we ze een gepast retro tintje.”
Letterlijk buiten de grenzen
Hoe geef je beelden van 100 jaar oud een hedendaags plaatsje? Atleten uit die Antwerpse editie van de Spelen sprongen of liepen uit de kleurvlakken en verlegden letterlijk hun grenzen.
Een gespierd visueel systeem
Daarnaast combineerde de identiteit de Olympische identiteit met de patina van het gebouw en zijn historische objecten. Zo verwees ze naar de art deco van de jaren 20 en naar de strakke eenvoud van latere Olympische affiches.
Het resultaat was eenvoudig toe te passen en had genoeg vrijheid om in 3D of in het interieur in te passen. Daarbovenop trokken we het systeem door in animaties en op beeldschermen, in educatieve schoolpakketten en in al het marketingmateriaal.
Victor Boin werd de mascotte
Deze Belgische sleutelfiguur werd mascotte en gids voor de jongste bezoekers. Hij daagde hen uit via het ‘Ga voor goud!’-boekje dat hen in de tentoonstelling meenam met opdrachtjes en weetjes.
De sterken en de lenigen werden dan weer uitgedaagd bij de sportieve opstellingen en Victor was ook nog eens de quizmaster in de interactieve Breaking Boundaries-quiz: tien vragen over de Olympische Spelen de arcadekast die we ontwikkelden.
De Tijdrit door de geschiedenis
We balden een heleboel cijfers van 100 jaar Spelen samen in vier grafieken:
- Een wereldkaart met deelnemende landen en het organiserende land
- Deelnemende sporten en disciplines
- De Belgische winnaars
- En de succesvolste landen
Bezoekers konden in De Tijdrit letterlijk door de honderdjarige tijdlijn fietsen. Op het beeldscherm kon je de grafieken zien evolueren door naar voor of naar achter te trappen.